Besiktning

Det är viktigt både för dig som hyresgäst och för oss som hyresvärd att skicket på lägenheten dokumenteras innan du flyttar.

Allt antecknas i ett protokoll, som anger vilket skick det är på tapeter, målning, tak och golv, utrustning i kök, toalett, badrum och så vidare. Det blir alltid ett visst slitage på lägenheten under tiden du bor där – det är helt normalt.

Skador du själv orsakat

Övriga skador och förändringar som uppstått under tiden du bott i lägenheten har vi som hyresvärd rätt att ta betalt för. Exempel på sådant slitage är om det är ritat på väggarna, hål i en dörr, fettfläckar på tapeten, extremt många eller stora hål efter tavlor, skåp och speglar, tak och snickerier är målade i andra färger än vitt eller om parketten blivit vattenskadad av exempelvis en blomkruka.

Du har alltid möjlighet att själv reparera skadan innan du flyttar. Men då är det viktigt att det görs fackmannamässigt. Det vill säga att du använder rätt material samt att arbetet är snyggt och prydligt utfört.

Om du inte åtgärdar skadorna fakturerar vi dig efter att ditt hyresavtal upphört. Om du flyttar till en annan lägenhet hos oss kommer kostnaden på nästkommande hyresavi. Annars skickar vi räkningen till din nya adress. Det gäller även om inte lägenheten är städad när du flyttar.

Städning

Lägenheten ska vara ordentligt städad när du flyttar. Var därför noggrann när du städar – nästa hyresgäst ska kunna flytta in utan ytterligare städning. Det är lätt att glömma en del vinklar och vrår där smulor och damm gärna samlas. Utrymmen som är extra känsliga är kök och badrum.

Har du frågor eller är osäker – hör av dig till ditt distriktskontor så hjälper vi dig.