Akuta fel

Vi har egna medarbetare som tar hand om akuta fel under kvällar och helger, dem når du på 08-706 91 17. Vid brand och olycksfall ringer du alltid 112.

Vad är ett akut fel?

Vad som är ett akut fel är inte så lätt att veta. Här nedan hittar du en lista som vägledning. Om du är osäker kan du alltid ringa vår kundtjänst på 08-706 90 00 under kontorstid, eller vår jour på 08-706 91 17 under övriga tider.

Vatten

Vid utströmmande vatten. Om det finns vattenavstängning eller om det bara är ett mindre läckage åtgärdas problemet på dagtid.

Avlopp

Om det blir stopp i toaletten och det inte finns fler toaletter i lägenheten. Om det inte går att spola, prova att hälla en hink vatten i toaletten. Om vattnet i avloppet stiger av sig självt, ring jouren.

Elfel

Om elen försvinner i trapphuset. Om elen försvinner i din lägenhet, kontrollera först säkringarna, samt att du betalat elräkningen.

Lägenhetsdörr

Vid inbrott – ring först polisen och därefter jouren. Om dörren inte går att låsa eller stänga – ring jouren. Vid övriga fel – kontakta en låssmed på egen bekostnad.

Glaskross

Om det finns risk för personskador.

Garageport

Om den inte går att öppna.

Hiss

Vid fel på hiss.

Sopnedkast

Vid stopp. Åtgärdas inte om nästkommande dag är en vardag.

Spis

Åtgärdas inte under jourtid om minst en av plattorna fungerar. Om hela spisen är sönder kontaktas jouren dagtid. Lånespishäll kan köras ut av jouren.

Kylskåp

Åtgärdas dagtid. Lånekyl kan köras ut av jouren.

Frys

Åtgärdas under normal arbetstid.

Skadegörelse

Om det finns risk för personskador.

Tvättstuga

Kläder som fastnat eller blivit instängda i tvättmaskinen tas ut dagtid. Maskiner lagas under normal arbetstid.

Ventilation

Problemet åtgärdas under normal arbetstid. Åtgärdas inte om nästkommande dag är en vardag.