Här tar vi upp många av de frågor som vi vet dyker upp hos dig som hyresgäst. Frågorna uppdateras löpande under projektets gång.
Du är alltid välkommen att kontakta vår projektgrupp om du undrar över något. Du når oss på telefonnummer 08-706 90 00 eller via mejl projekt.vargen@forvaltaren.se
VARFÖR SKA HUSET RENOVERAS?
Fastigheten är byggd 1951 och har bara delvis renoverats sedan dess. Ett stambyte och en badrumsrenovering gjordes i slutet av 1990-talet. Huset behöver bli mer energieffektivt för att uppnå dagens miljökrav.
Exteriört finns behov av att rusta upp tak, fasader, portar och gemensamma utrymmen.
Målet med renoveringen är att kunna erbjuda ett bra boende i femtio år framöver – och det är bara möjligt med en omfattande renovering.
BLIR DET EN LYXRENOVERING?
Förvaltaren gör aldrig några så kallade lyxrenoveringar. Vi renoverar inte mer än det som behövs för att huset ska må bra, uppfylla dagens byggkrav och hålla i femtio år till.
Med vår renoveringsmodell får du möjligheten att välja mellan olika nivåer för åtgärder i din lägenhet, där en lägre nivå även ger en lägre hyreshöjning. Det innebär att du själv kan påverka renoveringen av din lägenhet.
MÅSTE HYRAN HÖJAS?
Normalt underhåll av fastigheten som enstaka hissbyten, ny belysning eller en uppgraderad lekplats ingår i hyran. Att renovera en hel fastighet är däremot ett mycket kostsamt projekt. Det går inte att genomföra utan att höja hyran.
I Sverige tillämpar vi ett så kallat bruksvärdessystem där en högre standard också ger en högre hyra. Efter renoveringen får fastigheten och din lägenhet högre standard – och därmed också en högre hyra.
HUR SÄTTS DEN NYA HYRAN?
Vi kommer att förhandla med Hyresgästföreningen och tillsammans komma överens om de nya hyresnivåerna, baserat på standard, skick och läge. De nya hyresnivåerna kommuniceras så snart hyresförhandlingarna är klara.
HAR INTE FÖRVALTAREN LAGT UNDAN PENGAR TILL RENOVERINGEN?
Som allmännyttigt bostadsbolag får vi enligt reglerna inte fondera pengar för större renoveringar. Det gör att vi måste höja hyran för att kunna finansiera en del av renoveringen.
VAD HÄNDER OM JAG INTE GODKÄNNER RENOVERINGEN?
Om du inte ger ditt medgivande prövas frågan i Hyresnämnden, som bedömer om renoveringen är rimlig eller ej.
Tillägg september 2022: Ärendet ligger för närvarande i hyresnämnden för prövning.
NÄR STARTAR RENOVERINGEN?
I väntan på beslut från Hyresnämnden så börjar vi med renovering av fönster, balkonger och entrédörrar. Övriga åtgärder som inkluderar renovering av egna lägenheters planeras till senare skede, det vill säga tills ärendet bedömts hos hyresnämnden. Tidplanen är beroende av att det går som planerat med upphandling av byggentreprenör, samt bygglov och att du som hyresgäst ger oss ditt medgivande.
VAD HÄNDER MED INTERNET, TV OCH TELEFONI?
Efter renoveringen får du Sundbybergs stadsnät. De erbjuder ett öppet nät med många leverantörer. Du får på så sätt stor valfrihet och kan enkelt byta leverantör.
Har du frågor om hur Sundbybergs stadsnät fungerar kan du läsa mer på www.sundbybergsstadsnat.se eller ringa bolagets kundtjänst på 08-706 91 35. Vi återkommer också med mer information om detta innan det är dags för återflytt.
VAD HÄNDER MED LOKALHYRESGÄSTERNA?
Vår lokalansvarige sköter alla kontakter med lokalhyresgästerna. Vi räknar med att göra om vissa verksamhetsytor till lägenheter.
HUR GÖR JAG OM JAG HAR SÄRSKILDA BEHOV?
Om du har specialanpassningar i din lägenhet, eller andra särskilda behov kontaktar du vår projektsamordnare.
Var ska jag bo under tiden för renoveringen?
Under den första delen av renoveringen kan du bo kvar i din lägenhet. Vi planerar att evakuera dig till en tillfällig bostad under renovering av din lägenhet. Vår projektsamordnare hjälpa dig – och försöker matcha dina behov och önskemål.
Du har också möjligheten att ordna med eget boende under renoveringen – och får i så fall ersättning för tiden du bor där.
HUR LÄNGE KOMMER JAG BO I EN TILLFÄLLIG LÄGENHET?
Du bor i den tillfälliga lägenheten under tiden som renoveringen pågår, cirka 8–12 veckor.
KAN JAG FÅ HJÄLP MED ATT FLYTTA PERMANENT?
Vi har ont om lediga lägenheter – och tanken med vår nya renoveringsmodell är att så många som möjligt ska kunna bo kvar. Vid ett personligt möte kan vi diskutera vad som är bäst för dig.
FÅR JAG NÅGON ERSÄTTNING FÖR FLYTTEN?
När du bor i en tillfällig lägenhet i Förvaltarens bestånd betalar du samma hyra som idag. Om du ordnar eget boende under renoveringstiden får du en ersättning motsvarande din hyra för tiden du bor där.
|