Flyttstädning

Naturligtvis ska lägenheten vara ordentligt städad när du flyttar. En ordentlig flyttstädning och fönsterputsning ska genomföras.

Var därför noggrann när du städar – nästa hyresgäst ska kunna flytta in utan att behöva städa. Det är lätt att glömma en del små hörn där smulor och damm gärna samlas. Utrymmen som är extra känsliga är kök och badrum.

Har du förråd utanför lägenheten så ska detta också tömmas och städas. Glöm inte eventuella cyklar eller barnvagn i närliggande cykel- och barnvagnsrum.

I länkrutan hittar du en checklista med bra städtips att följa.

Kan utgå extra debitering

Om lägenheten inte är ordentligt städad när du lämnar den, måste vi tyvärr debitera dig i efterhand för detta. En lägenhet på tre rum och kök kostar ungefär 7 000 kronor att normalstäda.

Detta gäller inte om du själv byter lägenheten med någon annan, då får alla som är inblandade själva komma överens.

Grovsopor

När du flyttar ut blir det en hel del som du vill bli av med, till exempel möbler, kartonger, småsaker, böcker, kläder och lampor. Du ansvarar själv för att ta hand om dessa på ett bra sätt. Att annonsera på internet, åka på ”bakluckeloppis” eller lämna till second hand butiker, är bra sätt att låta sakerna bli fynd för någon annan eller själv tjäna en extra slant.

Det som inte kan återanvändas lämnar du till närmaste återvinningsstation eller till vår mobila Grovsopsturné.

Det är inte tillåtet att ställa ut sakerna du vill bli av med i allmänna utrymmen som trapphus, källare, vindar, hissar, eller garage.

För mer information se sundbyberg.se eller sorab.se.