Söka lägenhet

Det här är vanliga frågor till oss. Kanske är det samma frågor som du har? I så fall hittar du svaren här!

  • Hur söker jag en lägenhet hos er?

  • – Alla lägenheter söker du via forvaltaren.se och "Lediga lägenheter". När du klickar på ett objekt får du en sammanfattning, beskrivning och planlösning för lägenheten du är intresserad av. Du söker lägenheten genom att klicka på "Anmäl intresse".

  • Varför hyrs vissa lägenheter ut på korttidskontrakt?

  • – Förvaltaren har ett stort antal fastigheter i beståndet som ska renoveras under de kommande åren. Det innebär att vi behöver lägenheter dit vi kan flytta hyresgäster med tillsvidareavtal i de aktuella fastigheterna. För att säkerställa att vi har temporära boenden att erbjuda dem under renoveringen hyrs många lägenheter i dag ut på kort tid. Även lägenheter som blir uppsagda i planerade ombyggnadsfastigheter hyrs ut på kort tid, för att minimera behovet av evakueringar. En del personer flyttar permanent och andra flyttar tillbaka till sin nyrenoverade lägenhet. Många av de lägenheter som i dag hyrs ut på kort tid kommer alltså sedan att förmedlas som vanligt i bostadskön.

    Vår intention är att ha så få korttidskontrakt som möjligt, men med många kommande renoveringar är det tyvärr oundvikligt.

  • Kan jag få förtur till en lägenhet hos er?

  • – Alla bostadssökande har sin unika situation och många tror att vi hyr ut lägenheter med förtur, så fungerar det inte. Vi ger ingen förtur utan alla lägenheter hyrs ut efter köpoäng.

  • Måste jag vara inloggad på Min sida för att se lediga lägenheter?

  • – Nej, däremot måste du vara inloggad för att lämna intresse för en lägenhet.

  • Var lämnar jag intresse för en lägenhet?

  • – Du loggar in på Min sida och lämnar sedan intresse på aktuell lägenhet via "Lediga lägenheter".

  • Hur loggar jag in på Min sida?

  • – Du loggar in med personnummer och lösenord via länken "Logga in/Min sida".

  • Hur får jag ett nytt lösenord?

  • – Du använder länken "Glömt lösenord" på inloggningssidan till Min sida. De nya inloggningsuppgifterna skickas automatiskt till din e-postadress.

  • Jag vill ändra mina kontaktuppgifter. Hur gör jag det?

  • – Du loggar in på Min sida och ändrar uppgifterna under "Mina kontaktuppgifter".

  • Hur länge ligger lägenheterna på webben?

  • – Vi presenterar våra lediga lägenheter i 4-8 dagar.

  • Hur många lägenheter kan jag anmäla intresse för samtidigt?

  • – Max 3 stycken.

  • Hur lång tid tar det att få en lägenhet?

  • – Det kan vi inte säga, eftersom det beror på hur många som är intresserade och vilken köpoäng övriga sökande har.

  • Hur vet jag om jag har fått erbjudande om en lägenhet?

  • – När anmälningstiden för en lägenhet har gått ut erbjuder vi visning för ett antal intresserade med flest köpoäng. Erbjudande om visning skickas till din registrerade e-postadress.

  • Hur lång tid tar det innan jag vet om jag fått erbjudande för en lägenhet?

  • – Om du inte har hört något från oss inom 14 dagar efter sista anmälningsdag är du inte med bland de som fått erbjudande.

  • Hur många erbjudanden kan jag tacka nej till?

  • – Om du har blivit erbjuden visning kan du tacka nej tre gånger, sedan spärras din köplats under sex månader från ditt senaste nej.

  • Vem får lägenheten?

  • – Den som väljer att tacka ja och har flest köpoäng får första chans på lägenheten. Därefter sker en ekonomisk prövning innan vi kan godkänna personen och skriva hyresavtal.

  • Kan jag tacka ja utan att ha sett en lägenhet?

  • – Nej, du måste delta på visningen för att kunna tacka ja. Har du inte möjlighet att själv gå på visningen kan du skicka ett ombud.

  • Jag har inte möjlighet att gå på visning. Vad gör jag då?

  • – Du kan skicka ett ombud som går på visningen i ditt ställe. Om du inte kan skicka ett ombud får du avvakta tills att ett erbjudande ges på en annan lägenhet.

  • Måste jag förnya min köplats?

  • – Ja. För att behålla dina köpoäng får det inte gå mer än ett år mellan gångerna du loggar in. Det vill säga du behöver logga in på Min sida minst var 12:e månad.

  • Hur förnyar jag min köplats?

  • – Genom att logga in på Min sida.

  • Jag hittar inte sidan Bolotto längre. Vad har hänt?

  • – Från och med den 1 oktober 2016 hyr vi inte längre ut lägenheter via tjänsten Bolotto. Nu hyrs våra lägenheter enbart ut efter köpoäng.