Inspelning av samtal till kundservice
När du ringer till Förvaltarens kundservice spelas samtalet in. Inspelningarna behandlas endast för den tid som är nödvändig för vidare bearbetning.
Syftet med behandlingen är att utveckla och kvalitetssäkra den service vi lämnar och för att hjälpa oss att ta fram rutiner och utbildningsmaterial för våra medarbetare. Samtal spelas inte in för att avlyssnas av handläggare, kundservice eller annan personal.
Den lagliga grunden för behandlingen är intresseavvägning.
Så hanterar vi inspelade samtal till kundservice
- Inspelade samtal sparas i högst 24 timmar innan de anonymiseras.
- Anonymiserade (avpersonifierade) samtal transkriberas och analyseras.
- Analysresultatet går inte att koppla till ett specifikt samtal eller person.
Inspelning av samtal i utredningssyfte
För att säkerställa att våra hyresavtal följs kan vi i vissa fall behöva utreda misstänkta oriktiga hyresförhållanden, till exempel olovlig andrahandsuthyrning. I samband med en sådan utredning kan samtal med hyresgäster eller andra boende i fastigheten komma att spelas in.
Syftet med inspelningen är att kunna dokumentera muntlig information som är viktig för utredningen. Inspelningarna hanteras med stor försiktighet och behandlas konfidentiellt.
Eftersom inspelningar ibland innehåller personuppgifter följer vi alltid dataskyddsförordningen (GDPR). Den rättsliga grunden för att behandla uppgifterna är vårt berättigade intresse av att säkerställa att hyresvillkoren följs, samt i vissa fall en rättslig förpliktelse enligt hyreslagen.
När vi behandlar dina personuppgifter har du rätt att:
- Få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig.
- Begära rättelse eller radering (om det är tillämpligt) samt invända mot behandlingen.
- Lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.
Mer info
Du kan läsa mer om hur Förvaltaren behandlar dina personuppgifter här.
|