Reparationer

När du hyr en lägenhet är det vissa saker som du alltid ansvarar för själv, medan vi som hyresvärd hjälper dig med lite större reparationer och underhåll av lägenheten.

Vårt ansvar som hyresvärd

Vi reparerar saker som tillhör lägenheten och de allmänna utrymmena. Saker som toalettsits, ugnsplåtar och lampkupor till kök och badrum byter vi endast när vi bedömer att det finns behov. Om ett element, vattenkran eller toalettstol läcker eller droppar ska du kontakta oss omgående eftersom det finns risk för omfattande vattenskada.

Varje år hanterar vi cirka 35 000 felanmälningar. För att kunna åtgärda dessa gör vi dagligen prioriteringar på vad som måste åtgärdas omgående och vad som kan hanteras kommande veckor. En del av arbetena måste vi beställa av en entreprenör.

I samband med helgdagar har vi en betydligt lägre bemanning, vilket gör att vi endast kan åtgärda akuta fel i lägenheter och lokaler. Akuta fel är fel som uppstår där människa, egendom eller fastighet riskerar att skadas.

Ditt ansvar som hyresgäst

Du som bor hos oss har ett ansvar för att vårda din lägenhet. Vissa saker ansvarar du alltid själv för. Det gäller bland annat glödlampor, lysrör, glimtändare, diskpropp, skärbräda, pappershållare i köket, sopkorg, diskställ, batterier och liknande.

Även enklare reparationer gör du själv. Som att skruva fast en lös skruv, smörja/justera ett gångjärn eller handtag, slå in en spik som släppt i en karm/list eller liknande. Om vattnet rinner långsamt i handfat, diskbänk eller golvbrunn ska du själv först försöka få bort det som täpper till avloppet.