Vi fortsätter vårt arbete med att sträva efter att hålla det rent och snyggt i våra fastigheter. Med nya miljörum och förbättrade tvättstugor ska det vara lätt att göra rätt för dig som hyresgäst.
I förra årets kundundersökning framgick det att många var missnöjda med städningen och utrustningen i tvättstugorna.
Det vill vi självklart göra något åt.
För att öka trivseln och underlätta för alla att hålla rent, har vi satt upp tydliga skyltar med positivt förstärkande budskap i några av våra tvättstugor. De visar genom text och bild hur du som hyresgäst gör rent och lämnar en fräsch tvättstuga efter dig. Städprylarna som hänger på en vägganordning går nu heller inte att missa.
– Vi har sett ett behov av att förbättra tvättstugorna och öka trivseln där, säger Susanne Håkansson, underhållsprojektledare och initiativtagare till projektet.
– Det är allas ansvar att hålla tvättstugorna rena och snygga, men vi på Förvaltaren kan göra vårt för att underlätta och hjälpa våra hyresgäster att göra rätt.
Hyresgästerna kom med förslag
Först ut att få uppdaterade tvättstugor med pedagogiska skyltar var Gjuteribacken 2 och 14 i Lilla Alby. Även tre tvättstugor i Rissne har fått samma format. I Rissne bad vi dessutom hyresgästerna om specifika förslag på hur vi kan förbättra tvättstugorna.
– Någon ville ha någonstans att sitta och någon ville ha krokar att hänga jackan på, säger Susanne Håkansson. I samband med det ordnade vi en sammankomst där Electrolux kom och berättade om maskinerna och om olika tvättprogram. Det blev väldigt lyckat och uppskattat.
Lars-Göran Olsson är en av hyresgästerna på Kavallerivägen i Rissne som nu får njuta av de nya tvättstugorna.
Han har bott i Rissne i tre år, men varit hyresgäst hos Förvaltaren länge och då bott i centrala Sundbyberg.
– Vi trivs jättebra med flytten till Rissne, säger han.
Tvättstugan är splitterny och Lars-Göran har bara hunnit tvätta någon enstaka gång än.
– Det är klart att det kommer ta lite tid att lära sig det digitala på de nya maskinerna, men det är väldigt fint och rent här nu, säger Lars-Göran.
Nu fortsätter arbetet med att se över och förbättra våra tvättstugor. Målet är att alla nyrenoverade tvättstugor ska få samma skyltsystem.
Enklare att sopsortera
Ett annat område som vi satsar mycket på just nu är sophanteringen. Att skräp och sopor ställs i allmänna utrymmen och att avfall slängs i fel behållare är ett växande problem.
Fel sorterade kärl töms inte vilket leder till att de blir överfulla och att soprummen blir skräpiga.
För att underlätta för våra hyresgäster att sopsortera rätt, har vi det senaste året invigt fyra nya miljörum i våra fastigheter.
Miljörummen har utrustats med fler kärl för olika sorters avfall och nya skyltar med tydliga bilder på vad som ska slängas i vilken behållare. Det blir också mer bekvämt för våra hyresgäster när det mesta av avfallet kan slängas i anslutning till där de bor.
Våra resurser kan användas bättre
– Med de nya miljörummen hoppas vi på att få bukt med att avfallet slängs på fel ställen, säger Michael Benjaro, kundförvaltare på Förvaltaren.
Ett annat stort problem är grovsopor som lämnas i soprum och allmänna utrymmen.
– Det extra arbete som vi lägger ner varje dag på att hålla rent i och kring våra fastigheter är en stor kostnad som vi hade kunnat använda till mycket bättre saker för våra hyresgäster, avslutar Michael.
|