Auktionshuset Kolonn tog över tidigare hyresgästen Systembolagets lokaler mitt emot Tuletorget 2006. Nu för tiden sker deras auktioner online – men kunder som ska få föremål värderade eller vill ta sig en titt på föremålen är välkomna in.
Dagsljuset som lyser in genom fönstren hos auktionshuset Kolonn denna solsvaga morgon är inte tillräckligt för fotograferingen som pågår. Det behövs extra ljussättning och blixt när fotografen hukar sig ner i höjd med byrån där tallrikar och koppar står prydligt uppradade. En kollega till fotografen står bredvid, redo att byta ut föremålen på byrån efter att det blixtrat till.
Att kliva in hos Kolonn för tankarna till ett konstgalleri eller ett museibesök. Du kliver rakt in i en djup lokal med lampor, möbler, tavlor, montrar och speglar. Allra längst in finns inlämningsdisken, innan du viker av höger bort mot den stora lagerytan.
– Det börjar ofta med en kontakt över mejl med bilder på ett föremål som en kund vill sälja, förklarar Desirée Alexandersson, värderare och platschef på Kolonn. När det är möjligt kan vi ge en preliminär värdering på föremålet redan innan de kommer hit. Andra kunder kommer in spontant från gatan. Eller så har de sett ett föremål på hemsidan och vill ta sig en närmare titt.
– Vi uppskattar när människor kommer in till oss och tittar och känner på föremålen, säger Sophie Moselius, värderare och vd. Ibland är det bara någon som har gått förbi och är nyfiken. Att få in föremål, fotografera dem och publicera på den digitala marknadsplatsen för försäljning är en stor del av auktionshusets dagliga arbete. Alla föremål säljs på det sättet numera, då Kolonn sedan 2011 helt gått över till onlineauktioner.
– Förr om åren hade vi traditionella slagauktioner med podium här ungefär varannan eller var tredje vecka, berättar Desirée. Nu har vi i stället auktioner i gång online dygnet runt, året runt. – Det har gett oss en större möjlighet att utöka vår verksamhet och nå ut till fler, säger Sophie.
Intresset för begagnat ökar
Att det allmänna intresset hos privatpersoner för att handla begagnat ökar i Sverige har det rapporterats mycket om i media på senare år. Sofie och Desirée kan se samma trend inom auktionshandeln.
– När vi började hade vi framför allt handlare som våra kunder, säger Desirée. Nu är det nästan till 99 procent privatpersoner som köper och säljer hos oss. Och vi har en stor andel kunder från andra delar av Sverige och från utlandet.
Under det senaste decenniet har Kolonn nästan tredubblat mängden föremål som värderas och säljs. Ungefär hundra föremål skrivs in per dag och ungefär lika många säljs. Till de populärare föremålen hör särskilda designmöbler eller saker som har högt samlarvärde, som smycken eller vintageväskor.
Utöver värderingar på plats gör Kolonn också hembesök för den som önskar. Det kan till exempel röra sig om ett dödsbo som ska tas om hand. Då hjälper Kolonn till att sälja det som går på auktion och genom ett samarbete med Stadsmissionen kan fler saker som inte är uttjänta tas till vara på.
Fakta om Auktionshuset Kolonn
Auktionshuset Kolonn grundades 2006 av Pia och Thommy Nylund, Kent Nordberg och Lars Trumstedt. De flyttade samma år in i lokalen på Tulegatan 15. 90 slagauktioner har hunnit genomföras innan Kolonn 2011 helt gick över till auktioner online. Kolonn är tillsammans med 72 andra auktionshus en del av marknadsplatsen Auctionet.
|