
I slutet på förra året vann vi på Förvaltaren pris som Årets Innovativa Fastighetsaktör i tävlingen Business Arena Tech Awards. Vi vann priset tack vare vår satsning på automatiserad felanmälan med hjälp av sensorer, något vi under hösten testat i utvalda fastigheter. Med hjälp av den nya felanmälan kan vi effektivisera underhållsarbetet och öka tryggheten för dig som bor.
Tävlingen avgjordes den 8 december på Waterfront Hotel i Stockholm. De nominerade fick först motivera varför just deras bidrag skulle vinna och svarade sedan på en rad frågor om lösningarna. Vi på Förvaltaren är glada och stolta över att dra det längsta strået och nu kunna titulera oss Årets Innovativa Fastighetsaktör, tack vare vårt nya system för felanmälan.
Vanligtvis gör du som hyresgäst felanmälningar via vår hemsida eller kundtjänst. Men med den nya automatiserade felanmälan kan vi istället få information om olika fel via sensorer som installerats i fastigheten. När ett fel uppstår skickar sensorn information till fastighetssystemen där felet registreras. Direkt ett fel uppstår får vi alltså reda på det och kan agera. Detta testas nu i ett fåtal fastigheter med målsättningen att efter utvärdering rulla ut i större skala.
– I Sundbyberg har vi en god vana av att tidigt använda ny IT på ett genomtänkt sätt. Vi var bland de första med ett öppet stadsnät för alla invånare. Nu tar vi ett stort steg framåt och nyttjar nätet för helt nya användningsområden. Priset i sig ger en extra energiboost. Juryns motivering speglar såväl nytänkande som bred samverkan med mycket win-win. Väl i linje med vår egen vision om ett Sundbyberg som växer med dig, säger Peter Schilling, kommunstyrelsens ordförande.
SKAPAR EN TRYGGARE BOENDEMILJÖ
Systemet med automatiserad felanmälan är hållbart, ekonomiskt fördelaktigt och effektivt ur underhållssynpunkt. En vattenläcka hinner åtgärdas innan skadan blivit stor och en avfallshanterare behöver inte åka på bomkörningar då systemet känner av när ett sopkärl behöver tömmas. Samtidigt skapar systemet också en tryggare boendemiljö för dig som hyresgäst eftersom trasig belysning, olåsta portar och blockerade nödutgångar upptäcks med en gång. De sistnämnda situationerna är något vi ofta får felanmälningar om, därför är automatiserad felanmälan också fördelaktigt ur ett hyresgästperspektiv.
– Förvaltaren har över lång tid odlat mycket goda relationer med sina hyresgäster. Hög tillgänglighet och snabb service är lite av hemligheten. Med ny teknik kan vi nu öka vår digitala närvaro i husen och faktiskt hitta saker som behöver fixas - innan våra hyresgäster gör en felanmälan. Det ska bli spännande att följa utvecklingen runt om i våra fastigheter. Priset är en bekräftelse på att nöjda hyresgäster, välmående hus och engagerade medarbetare är en bra utgångspunkt för effektiv teknikutveckling säger Nina Lundström, styrelseordförande i Förvaltaren.
JURYNS MOTIVERING TILL FÖRVALTARENS SEGER
Våra beslut och efterföljande resultat blir aldrig bättre än den information som de grundar sig på. I en värld som blir allt mer datadriven handlar det om att samla in, analysera och omvandla till praktisk nytta. Med stor initiativförmåga har man lyckats sammanföra flera externa parter och skapat ett system för att optimera driften i bolaget. En innovativ lösning där redan existerande teknik och kunskap integreras för att skapa konkret nytta. Lösningen är dessutom applicerbar brett över hela fastighetssektorn.
|