Här tar vi upp många av de frågor som vi tror kan dyka upp hos dig som hyresgäst. Frågorna uppdateras löpande under projektet.
Du kan också kontakta vår projektsamordnare Anna Birger om du har frågor som rör ditt boende före, under eller efter renoveringen. Du når henne via 08-706 90 00 eller hogklintavagen@forvaltaren.se.
VARFÖR SKA HUSET RENOVERAS?
Huset på Högklintavägen 17-39 byggdes 1972 och börjar med all rätt nu bli så slitet att det är nödvändigt med en grundlig renovering.
Efter nästan femtio år är husens avloppsstammar, vattenledningar, elledningar och andra installationer slitna. De behöver bytas för att du ska slippa exempelvis besvärliga vattenskador på grund av läckage.
Kök och badrum behöver moderniseras för att hålla i många år framöver – och klara dagens byggkrav. Dessutom behöver husen bli mer energieffektiva för att möta dagens miljökrav. När vi lyfter miljöstandarden innebär det en lägre energiförbrukning, bättre inomhusluft och en jämnare värme.
Målet med renoveringen är att kunna erbjuda ett bra boende i femtio år framöver – och det är bara möjligt med en omfattande renovering.
VAD INGÅR I RENOVERINGEN?
I dina medgivande- och valblanketter kan du se de planerade åtgärderna för huset och för din lägenheter. I och med vår nya renoveringsmodell kan du också välja nivå för åtgärder i din egna lägenhet.
BLIR DET EN LYXRENOVERING AV HUSET?
Förvaltaren gör aldrig några så kallade lyxrenoveringar. Vi renoverar inte mer än det som behövs för att huset ska må bra, uppfylla dagens byggkrav och hålla i femtio år till.
Med vår nya renoveringsmodell får du möjligheten att välja mellan olika nivåer för åtgärder i din lägenhet, där en lägre nivå även ger en lägre hyreshöjning. Det innebär att du själv kan påverka renoveringen i din lägenhet.
MÅSTE HYRAN HÖJAS?
Ja. Normalt underhåll av fastigheten som exempelvis byte av belysning eller en uppgraderad lekplats ingår i hyran. Att renovera en hel fastighet är ett mycket kostsamt projekt som inte skulle gå att genomföra utan att höja hyran.
I Sverige tillämpar vi ett så kallat bruksvärdessystem för hyran där högre standard också ger en högre hyra. Efter renoveringen får fastigheten och din lägenhet en högre standard – och därmed en högre hyra.
HUR SÄTTS DEN NYA HYRAN?
Vi har förhandlat med Hyresgästföreningen och tillsammans kommit överens om de nya hyresnivåerna, baserat på standard, skick och läge.
VILKEN BLIR MIN NYA HYRA?
Din personliga hyra hittar du infobrevet som skickats tillsammans med dina medgivande- och valblanketter.
OM JAG INTE VILL ATT NI RENOVERAR MIN LÄGENHET DÅ?
Alla hyresgäster ska godkänna åtgärderna i samband med en renovering. Om du inte ger ditt medgivande prövas frågan i Hyresnämnden, som bedömer om renoveringen är rimlig eller ej. Värt att veta är att Förvaltaren är överens med Hyresgästföreningen om hyra så väl som åtgärder i huset.
HAR NI INFORMERAT HYRESGÄSTFÖRENINGEN?
Vi har i ett tidigt skede träffat Hyresgästföreningen för att berätta om renoveringen och för att starta upp hyresförhandlingarna. Senare har vi träffat en överenskommelse om nya hyresnivån.
HAR INTE FÖRVALTAREN LAGT UNDAN PENGAR TILL RENOVERINGEN?
Som allmännyttigt bostadsbolag får vi enligt reglerna inte lägga undan pengar för större renoveringar. Det gör att vi måste höja hyran för att kunna finansiera större delen av renoveringen.
KAN JAG BO KVAR UNDER RENOVERINGEN?
Du kommer inte att kunna bo kvar under renoveringen.
VAR SKA JAG BO UNDER TIDEN FÖR RENOVERINGEN?
I en tillfällig lägenhet hos Förvaltaren. På ett personligt möte med vår projektsamordnare får du tillfälle att berätta om just dina behov och önskemål – som vi sedan gör allt vi kan för att matcha. Vi kommer att boka tid med alla boende för ett personligt möte.
HUR LÄNGE SKA JAG BO I DEN TILLFÄLLIGA LÄGENHETEN?
Troligen handlar det om cirka sex månader
FÅR JAG HJÄLP MED FLYTTEN?
Ja, vi hjälper dig att flytta alla dina saker fram och tillbaka. Vi anlitar en duktig och pålitlig flyttfirma för detta.
FÅR JAG NÅGON ERSÄTTNING I OCH MED FLYTTEN?
Om du bor i en tillfällig lägenhet i Förvaltarens bestånd betalar du samma hyra som idag. Om du däremot ordnar eget boende under renoveringstiden får du en ersättning motsvarande din hyra för tiden du bor där.
VAD HÄNDER OM JAG INTE VILL FLYTTA TILLBAKA EFTER RENOVERINGEN?
Då hjälper vi dig att hitta en lägenhet i något av våra andra hus, utifrån dina behov och vad som finns ledigt. Detta pratar du med vår projektsamordnare om. Kanske vet du med dig redan nu att du vill passa på att flytta permanent när renoveringen börjar, hör av dig i så fall.
OM JAG REDAN NU VILL FLYTTA – VAD GÖR JAG DÅ?
Då kontaktar du vår projektsamordnare som tillsammans med vår uthyrning kan hjälpa till.
NÄR STARTAR RENOVERINGEN?
Renoveringen av lägenheterna startar 1 oktober 2019 med Högklintavägen 33, 35, 37 och 39. Se sidan med Tidplan.
NÄR ÄR RENOVERINGEN KLAR?
Vi räknar med att renoveringen av lägenheterna blir klar i augusti 2021.
VAD HÄNDER OM DET BLIR LEDIGA LÄGENHETER I HUSET?
Inför och under renoveringen kommer vi att hyra ut de lägenheter som blir lediga.
VAD HÄNDER MED MIG SOM HAR ETT KORTTIDSKONTRAKT?
När kontraktet löper ut så får du med korttidskontrakt flytta ut, precis som ditt kontrakt anger. Ibland kan ditt kontrakt dock förlängas, beroende på när renoveringen startar.
VAD HÄNDER MED INTERNET, TV OCH TELEFONI?
Efter renoveringen får du Sundbybergs stadsnät. De erbjuder ett öppet nät med många leverantörer som konkurrerar. Du får på så sätt stor valfrihet och kan enkelt byta leverantör.
Har du frågor om hur Sundbybergs stadsnät fungerar kan du läsa mer på www.sundbybergsstadsnat.se eller ringa deras kundtjänst på 08-706 91 35. Vi återkommer också med mer information om detta innan det är dags för återflytt.
VAD HÄNDER MED GÅRDEN?
Gården mot Landsvägen är ny och vi kommer därför bara att ersätta och förnya blommor på ”framsidan”.
VAD HÄNDER MED LOKALHYRESGÄSTERNA I HUSET?
Vår lokalansvarige sköter alla kontakter med lokalhyresgästerna, som ICA och Handelsbanken. Vi räknar med att verksamheterna kan ha öppet som vanligt under byggtiden. Vi har tidigare renoverat deras lokaler och nu är er bostadshyresgästers tur.
HUR GÖR JAG OM JAG HAR SÄRSKILDA BEHOV?
Om du har specialanpassningar i din lägenhet, eller andra särskilda behov kontaktar du vår projektsamordnare.
|